Mangogryta

Minns inte vilken tidning eller när jag hittat detta recept, men provade det för första gången idag.
(Med vissa ändringar).
 
Ingredienser: (för 4 personer)
1 sats grytbitar
1/2 purjolör
1 röd paprika
ca 300 g blomkålshuvud
1 msk tomatpuré
1/2-1 tsk sambal oelek
1/2 dl mango churtney
buljong
200 g mangotärningar
2 dl grekisk eller turkisk yoghurt
2 msk rostade jordnötter eller cashewnötter
smör eller olja
salt och peppar
 
 

Gör så här:
  • Ansa, skölj och skiva purjon. Dela, kärna ur och skär paprikan i bitar.
  • Bryt loss små buketter från blomkålen.
  • Fräs purjolöken i smör eller olja i en gryta ett par min.
    Tillsätt tomatpuré och fräs ytterligare några min.
  • Tillsätt paprika, blomkål, grytbitar, buljong och sambal oelek.
    (Jag har ingen aning om vad sambal oelek är, så skippade det)
  • Blanda i mango churtney och låt koka ihop i 5 min.
  • Tillsätt yoghurten och mangobitarna och värm en kort stund - Det kan skära sig om det får koka.
  • Smaka av med 1 tsk salt och 1 krm peppar.
  • Strö nötterna över grytan och servera med ris. (Jag skippade även nötterna)
 
Supergott! :D
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

mmm, ser smaskens ut... ska nog prova detta recept... men blir nog att hoppa över nötterna ^^
lill killen måste man tänka på ;)

Svar: hehe ja gör det :)
Jonna

2013-01-15 @ 01:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0